DERS KİTABINDA; SULAR
1.ETKİNLİK: Çalışma
kitabında sayfa 130 da bulunan etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinizden şiiri okurken anlamını bilmedikleri kelimeleri
belirlemelerini, bunların anlamlarını şiirden hareketle tahmin ederek
defterlerine yazmalarını isteyiniz. Sonra bu kelimelerin anlamlarını sözlükten
bularak “Türkçe Sözlüğüm” adlı defterine yazmalarını ve bu kelimeleri birer
cümlede kullanmalarını söyleyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden,
anlamları verilen kelimeleri sayı aralıklarına yerleştirerek bulmacayı
doldurmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metnin bağlamından hareketle kelime
ve kelime gruplarının anlamlarını çıkarır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanıma uygundur.
2.ETKİNLİK: Çalışma
kitabında sayfa 130 da bulunan etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinizden şiirdeki “dere” sözcüğü ile aynı kavram
alanına giren kelimeleri aralarındaki anlam farklılıklarını dikkate alarak
birer cümlede kullanmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında
öğrencilerden, okudukları şiirdeki dere sözcüğü ile aynı kavram alanına giren
kelimeleri aralarındaki anlam farklılıklarını dikkate alarak cümlede
kullanmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, aynı kavram alanına giren kelimeleri,
anlam farklılıklarını dikkate alarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanıma uygundur.
3.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 131 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden okudukları şiirin
konusunu ve ana duygusunu yazmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında
öğrencilerden, şiirin konusu ve ana duygusunu uygun yerlere yazmaları
istenmiştir. Bu etkinlik ile, metnin konusunu belirler, metnin ana fikrini/ana
duygusunu belirler kazanımları hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanımlara
uygundur.
4.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 131 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden okudukları şiirden
alınan bölümde hangi söz sanatının kullanıldığını ve bu sanatın anlatıma olan
katkısını yazmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden,
şiirden alınan dörtlükleri okuyarak soruları cevaplamaları istenmiştir. Sorular
şu şekildedir, söz sanatı yapılan kelimeleri bularak altlarını çiziniz. Dörtlüklerde
hangi söz sanatları kullanılmıştır? Açıklayınız Hangi dizede insana ait bir
özellik başka bir varlığa yüklenmiştir? Açıklayınız. Söz sanatları şiirin
anlatımına ne kazandırmıştır? Bu etkinlik ile, metindeki söz sanatlarının
anlatıma olan katkısını fark eder kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, daha
öncede aynı kazanım ile verilmiştir. Metindeki söz sanatlarının katkısını
şiirin anlatımına kazandırdıklarını sorarak kazandırmak istemiştir. Ancak bunun
yerine söz sanatlarının kullanıldığı bir metin ve söz sanatlarının
kullanılmadığı düz bir metin verilip, sonrasında hedeflenen kazanıma uygun metindeki
söz sanatlarının anlatıma olan katkısını aradaki farktan yola çıkarak fark
etmesi daha uygun olabilirdi.
5.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 132 de bulunan
etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinize “Çoban Çeşmesi” şiirinden alınan dörtlüklerle
“Sular” şiirini karşılaştırmalarına yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir.
Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen şiiri okudukları “Sular” şiiriyle
karşılaştırarak benzer ve farklı yönlerini yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik
ile, metne ilişkin karşılaştırmalar yapar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanıma uygundur.
6.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 132 de bulunan etkinlik
için öğretmen kılavuz kitabında,
öğrencilerinizden verilen karikatürleri inceleyerek yorumlamalarını isteyiniz
denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen karikatürlerde neler
anlatıldığını yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metinle ilgili görsel öğeleri yorumlar
kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.
7.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 133 de bulunan
etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinizden etkinlikteki gazete haberini okuyarak ilgili
soruları cevaplamalarını, haberdeki olayları şiirle ilişkilendirmelerini ve bu
haberle ilgili duygu ve düşüncelerini arkadaşlarıyla paylaşmalarını isteyiniz
denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilere iki yönerge verilmiştir. İlk
yönergede, verilen haberi okuyup haberle ilgili soruları cevaplamaları, ikinci
yönergede ise haberde anlatılan olayları okudukları şiirle karşılaştırarak
aralarındaki ilişkiyi yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metinle ilgili görsel öğeleri yorumlar, okudukları ile ilgili duygu ve düşüncelerini
arkadaşlarıyla paylaşır kazanımları hedeflenmektedir. İkinci yönergede ise
haberde anlatılan olayla okudukları şiirin karşılaştırması istenmiştir.
Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.
8.ETKİNLİK: Çalışma
kitabında sayfa 134 de bulunan etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinizden okudukları şiirin şairi olan Âşık Veysel hakkında
yaptıkları araştırmaya dayanarak soruları cevaplamalarını isteyiniz
denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen boşlukları şair hakkında
edindikleri bilgilere göre doldurmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metne
ilişkin sorulara cevap verir, metnin yazarı veya şairi hakkında bilgi edinir
kazanımları hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.
9.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 135 de bulunan
etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında Yazma etkinliğine başlamadan önce öğrencilerinizden afişi
dikkatle incelemelerini ve afişte gördüklerini anlatmalarını isteyiniz. Daha
sonra bu afişte farklı bir slogan yazmalarını söyleyiniz denmektedir. Çalışma
kitabında öğrencilere iki yönerge verilmiştir. İlk yönergede, afişte
gördüklerini anlatmaların ikinci yönergede kendilerinin de bu afiş için farklı
bir slogan yazmaları istenmiştir. ( Kazanım belirtilmemiştir.)
10.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 135 de bulunan
etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında “insanoğlu suyu nerelerde kullanmaktadır?” sorusunu yönelterek
öğrencilerinizin konuyu çeşitli yönleriyle tartışmalarını sağlayınız.
Öğrencilerinizden su hakkında edindikleri bilgileri kullanarak duygu ve
düşüncelerini yazmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında
öğrencilerden, “Su bir yaşam mucizesi. Susuz bir yaşam ise düşünülemez. Neden?”
konulu deneme türünde bir yazı yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, düşünce
yazıları yazar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma
uygundur.
11.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 136 da bulunan
etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinizden soru işaretinin farklı yerlerde kullanımı ile
ilgili sezdirme etkinliğini yapmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma
kitabında öğrencilerden, biyografi metninde soru işaretlerinin hangi amaçla
kullanıldığını yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, noktalama işaretlerini
işlevlerine uygun olarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanıma uygundur.
12.ETKİNLİK: Çalışma
kitabında sayfa 136 da bulunan etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinize verilen biyografi metninde yay ayraç içine
gerekli noktalama işaretlerini kullanmalarını söyleyiniz denmektedir. Çalışma
kitabında öğrencilerden, verilen paragrafta yay ayraçla gösterilen yerlere uygun
noktalama işaretleri koymaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, noktalama
işaretlerini işlevlerine uygun olarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanıma uygundur.
13.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 136 da bulunan
etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinize isimlerin kip ve kişi ekleri ile
çekimlenmesine yönelik sezdirme etkinliğini yaptırınız denmektedir. Çalışma
kitabında öğrencilerden, verilen cümlelerde kip ve kişi eki almış isimlerin
altını çizmeleri istenmiştir. Bu etkinlik ile, isim türünden kelimelerin kip ve
kişi açısından biçimlenerek çekimlenebildiğini kavrar kazanımı hedeflenmektedir.
Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.
14.ETKİNLİK: Çalışma
kitabında sayfa 137 de bulunan etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinizden isimlerin ek fiille çekimlenmesi ile ilgili
kavrama etkinliğini yapmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında
öğrencilerden, verilen cümlelerde ek fiille çekimlenmiş isimlerin altını
çizmelerini, aldıkları kip ve kişi eklerini karşılarına yazmaları istenmiştir.
Bu etkinlik ile, isim türünden kelimelerin kip ve kişi açısından biçimlenerek
çekimlenebildiğini kavrar kazanımı hedeflenmektedir Etkinlik, hedeflenen
kazanıma uygundur.
15.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 137 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden, isimlere ek fiilin
uygun zaman eklerini getirerek cümlelerdeki boşlukları doldurmalarını isteyiniz
denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, isimlere ek fiilin uygun zaman
eklerini getirerek cümleleri tamamlamaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, isim
türünden kelimelerin kip ve kişi açısından biçimlenerek çekimlenebildiğini
kavrar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.
DERS KİTABINDA; SON KUŞLAR
1.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 138 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden anlamı verilen
kelimeleri uygun yerlere yazarak bulmacayı doldurmalarını isteyiniz
denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, anlamları verilen kelimeleri
uygun yerlere yazarak bulmacayı doldurmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metnin
bağlamından hareketle kelime ve kelime gruplarının anlamlarını çıkarır kazanımı
hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.
2.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 139 da bulunan
etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinizden okudukları hikâyenin unsurlarını belirlemelerine
yönelik etkinliği yapmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında
öğrencilerden, boş bırakılan yerleri okudukları hikâyeye göre doldurmaları
istenmektedir. Boş bırakılan yerler hikayede yer alan olay yer zaman şahıs, varlık
kadrosu ile ilgilidir. Bu etkinlik ile, olay, yer, zaman, şahıs, varlık kadrosu
ve bunlarla ilgili unsurları belirler kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanıma uygundur.
3.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 139 da bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize hikâyede ortaya
konulan sorunu, sorunun nedenleri ile çözüm önerilerini belirleyerek
yazmalarına yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında
öğrencilerden, hikâyede ortaya konan sorunu ve bu soruna çözüm önerilerini
yazmaları istenmektedir. Bu etkin ile, metinde ortaya konan sorunlara farklı çözümler
üretir kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.
4.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 140 da bulunan
etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinizden hikâyeden alınan bölümü okuyarak ilgili
soruları cevaplamalarına yönelik etkinliği yapmalarını isteyiniz denmektedir.
Çalışma kitabında öğrencilerden, hikâyeden alınan bölümü okuyarak soruları
cevaplamaları istenmiştir. Bu sorular şu şekildedir; Bu bölümde sonbaharın
hangi özellikleri anlatılmaktadır? Bu bölüm hikâyenin serim, düğüm ve çözüm
bölümlerinden hangisine örnek olabilir? Neden? Bu bölümde aynı kavram alanına
giren kelimeleri bulunuz. Bu kelimelerin kavram alanlarını sütun başlarına, bu
kavram alanıyla ilgili kelimeleri altlarına yazınız. Bu etkinlik ile, metne
ilişkin sorulara cevap verir kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen
kazanıma uygundur.
5.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 141 da bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize yazar hakkında
yaptıkları araştırmaya dayanarak yazarın hayatı ve eserlerine yönelik etkinliği
yapmalarını söyleyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden yazar
hakkında edindikleri bilgilere dayanarak verilen boşlukları doldurmaları
istenmiştir. Bu etkinlik ile, metnin yazarı veya şairi hakkında bilgi edinir
kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.
6.ETKİNLİK: Çalışma
kitabında sayfa 142 de bulunan etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinizden gazete haberi ile okudukları metni karşılaştırmaya
yönelik etkinliği yapmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında
öğrencilere iki yönerge verilmiştir. İlk yönergede verilen gazete haberini ve
“Son Kuşlar” metninden alınan bölümü okumaları, ikinci yönergede ise gazete
haberi ile verilen bölümü içerik bakımından karşılaştırmaları istenmiştir. Bu
etkinlik ile, metne ilişkin karşılaştırmalar yapar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanıma uygundur.
7.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 143 de bulunan
etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinizden etkinlikte verilen gazete haberinden
hareketle bir hikâye yazmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında
öğrencilerden, verilen gazete haberinden hareketle bir hikâye yazmaları
istenmiştir. Bu etkinlik ile, olay yazıları yazar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanıma uygundur.
8.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 144 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize soru işaretinin
kullanımıyla ilgili etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında
öğrencilerden, soru işaretinin kullanıldığı cümlelerden doğru olanların başına
“D”, yanlış olanların başına “Y” yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile,
Noktalama işaretlerini işlevlerine uygun olarak kullanır kazanımı
hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.
9.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 144 de bulunan
etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinizden etkinlikte verilen cümleleri ek fiilin kip
ekleriyle tamamlamalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında
öğrencilerden, cümleleri kutu içinde verilen ek fiil eklerinden uygun olanları
ile tamamlamaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, isimlerin kip eki almasında ek
fiilin rolünü kavrar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma
uygundur.
10.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 145 de bulunan
etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinize etkinlikteki isimleri ek fiilin kip ekleriyle
çekimleyerek cümlede kullanmalarını söyleyiniz denmektedir. Çalışma kitabında
öğrencilerinden, isimlere ek fiil ekleri getirerek birer cümlede kullanmaları
istenmiştir. Bu etkinlik ile, isimlerin kip eki almasında ek fiilin rolünü
kavrar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.
DERS KİTABINDA; KUTUP YILDIZI
1.ETKİNLİK: Çalışma
kitabında sayfa 146 da bulunan etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinize okudukları metnin konusu ve ana fikrini belirlemeye
yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden,
okudukları metnin konusu ve ana fikrini belirleyerek yazmaları istenmiştir. Bu
etkinlik ile, metnin konusunu belirler, metnin ana fikrini/ana duygusunu
belirler kazanımları hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanımlara
uygundur.
2.ETKİNLİK: Çalışma
kitabında sayfa 146 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz
kitabında öğrencilerinize, metinde kullanılan düşünceyi geliştirme yolları ve
işlevleri ile ilgili etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında
öğrencilerden birinci paragrafta düşünceyi geliştirme yollarından sayısal
verilerden yararlanma kullanıldığını bu paragraftaki bu cümleyi bularak altını
çizmeleri, diğer paragraflarda kullanılan düşünceyi geliştirme yolları ve
işlevlerini uygun yerlere yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metinde
yararlanılan düşünceyi geliştirme yollarının işlevlerini açıklar kazanımı
hedeflenmiştir. Etkinlik, metinde yararlanılan düşünceyi geliştirme yollarının
bulunması için uygun, işlevlerini açıklaması için uygun değildir. Bu yüzden
öğrencilere metin içinde yararlanılan düşünceyi geliştirme yollarını
buldurduktan sonra işlevleri hakkında da açıklama yapmaları istenebilirdi.
3.ETKİNLİK: Çalışma
kitabında sayfa 147 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz
kitabında öğrencilerinize öznel ve nesnel cümleleri ayırt etmelerine yönelik
etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen
cümlelerden öznel olanların başına “Ö”, nesnel olanların başına “N” yazmaları
istenmiştir. Bu etkinlik ile, okuduklarındaki öznel ve nesnel yargıları ayırt
eder kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.
4.ETKİNLİK: Çalışma
kitabında sayfa 148 de bulunan etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinize verilen cümledeki örtülü anlamı bulmalarına
yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden,
“Aslında yıldızların da hareketsiz olduğunu söylemek doğru olmaz.” Cümlesinde
ne anlatılmak istendiğini açıklamaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, okuduklarındaki
örtülü anlamları bulur kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma
uygundur.
5.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 148 de bulunan
etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinizden etkinlikte verilen cümleleri sebep sonuç ilişkileri
kurarak eşleştirmelerini isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında
öğrencilerden, verilen cümleleri aralarında sebep-sonuç ilişkisi kurarak
eşleştirmeleri istenmiştir. Bu etkinlik ile, metindeki sebep-sonuç ilişkilerini
fark eder kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.
6.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 149 da bulunan
etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinizden gökyüzü ve yıldızlarla ilgili bir hikâye kurgulayarak
yazmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında Gökyüzü ve yıldızlarla
ilgili bir hikâye kurgulayarak yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, olay
yazıları yazar, yeni öğrendiği kelime, kavram,atasözü ve deyimleri kullanır
kazanımları hedeflenmektedir. Etkinlik, olay yazıları yazar kazanımı için
uygun, ancak yeni öğrendiği kelime,atasözü ve deyimleri kullanır kazanımı için
uygun değildir. Bu kazanım için öğrencilere kurgulayacakları hikaye içerisinde
yeni öğrendiği kelime, kavram, atasözü ve deyimleri kullanması için yönerge
verilebilirdi.
7.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 149 da bulunan
etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinizden ünlem işaretinin farklı yerlerde kullanımı
ile ilgili etkinliği yapmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında
öğrencilere iki yönerge verilmiştir. İlk yönergede, yay ayraçların kullanıldığı
yerlere dikkat ederek cümleleri okumalarını ikinci yönergede cümlelerde yay
ayraç içinde ünlem işaretlerinin neden kullanıldığını yazmaları istenmiştir. Bu
etkinlik ile, noktalama işaretlerini işlevlerine uygun olarak kullanır kazanımı
hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.
8.ETKİNLİK: Çalışma
kitabında sayfa 150 de bulunan etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinize ünlem işaretinin alay, kinaye ve küçümseme anlamlarıyla
kullanıldığı cümleleri işaretlemelerini söyleyiniz denmektedir. Çalışma
kitabında öğrencilerden, ünlemin alay, kinaye ve küçümseme anlamlarıyla
kullanıldığı cümleleri işaretlemeleri istenmiştir. Bu etkinlik ile, noktalama
işaretlerini işlevlerine uygun olarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanım için uygundur.
9.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 150 de bulunan
etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinize isimlerin ek fiil aracılığıyla hangi kiplerde
çekimlendiğini sezdirmeye yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma
kitabında öğrencilerden, altı çizili kelimeler ek fiilin hangi kip eklerini
almıştır? diye sorulmuş, bu kelimeleri aldıkları kiplere göre tablodaki uygun
yerlere yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, isimlerin ek fiil aracılığıyla
hangi kiplerde çekimlenebildiğini kavrar kazanımları hedeflenmiştir. Etkinlik,
hedeflenen kazanım için uygundur.
10.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 151 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden isimlerin ek fiil
aracılığıyla hangi kiplerde çekimlendiğini kavramalarına yönelik etkinliği
yapmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, kip
ekleriyle çekimlenmiş isimlerin altını çizmeleri aldıkları kip eklerini
karşılarına yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, isimlerin ek fiil
aracılığıyla hangi kiplerde çekimlenebildiğini kavrar kazanımları
hedeflenmiştir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.
DERS KİTABINDA ; BİR KAVAK VE İNSANLAR
1.ETKİNLİK:
Çalışma kitabında sayfa 152 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında
öğrencilerinizden anlamları verilen kelimeleri uygun yerlere yazarak bulmacayı
çözmelerini isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden anlamları verilen kelimeleri uygun yerlere
yazarak bulmacayı doldurmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, dinlenenin/izlenenin
bağlamından hareketle kelime ve kelime gruplarının anlamlarını çıkarır kazanımı
hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.
2.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 153 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden dinledikleri
hikâyenin zaman, yer, şahıslar ve olay gibi unsurları ile ana fikrini belirlemelerine
yönelik etkinliği yapmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında
öğrencilerden verilen boşlukları dinledikleri metne göre doldurmaları
istenmiştir. Bırakılan boşluklar, metinde yer alan olay, yer, zaman, şahıs
kadrosu ve ana fikir ile ilgilidir.Bu
etkinlik ile, dinlediklerinin/izlediklerinin ana fikrini/ana duygusunu
belirler, dinlediklerindeki/izlediklerindeki olay, yer, zaman, şahıs, varlık
kadrosu ve bunlarla ilgili unsurları belirler kazanımları hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanım için uygundur.
3.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 153 de bulunan
etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinize dinledikleri hikâyede belirtilen sorunu ve bu
soruna ilişkin çözüm önerilerini yazmalarına yönelik etkinliği yaptırınız
denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden dinledikleri hikâyede belirtilen
sorunu, sorunun nedenleri ile çözüm önerilerini balık kılçığındaki uygun
yerlere yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, dinlediklerinde/izlediklerinde
ortaya konan sorunlara farklı çözümler üretir kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanım için uygundur.
4.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 154 de bulunan
etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinizden hikâyedeki olayları oluş sırasına göre sıralamaya
yönelik etkinliği yapmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında
öğrencilerden hikâyede anlatılan olaylara göre verilen resimlere sıra
numaraları vermeleri istenmiştir. Bu etkinlik ile, dinlediklerini/izlediklerini
kronolojik sıra ve mantık akışı içinde özetler, görsel/işitsel unsurlarla
dinledikleri/izledikleri arasında ilgi kurar kazanımları hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanım için uygundur.
6.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 155 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz
kitabında öğrencilerinizden etkinlikte verilen karikatür ile dinledikleri metin
arasında ilgi kurarak yorumlamalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında
öğrencilerden, verilen karikatürde gördüklerini, dinledikleri hikâyeyle
ilişkilendirerek yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, görsel/işitsel
unsurlarla dinledikleri/izledikleri arasında ilgi kurar kazanımı
hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.
7.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 156 da bulunan
etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinizden, Haldun Taner'in hayatı ve eserleri hakkında
yaptıkları araştırmadan öğrendiklerini, etkinlikteki uygun yerlere yazmalarını
isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, yazar hakkında
edindikleri bilgileri verilen uygun yerlere yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik
ile, dinlediği/izlediği kişi, konu ya da metnin yazarı/şairi hakkında bilgi
edinir kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.
8.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 157 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden getirdikleri gazete
haberlerini okumalarını isteyiniz. Ağaçların kesilmesi ile ilgili bu haberleri
olumsuz yanlarıyla ele alarak tarafsız bir şekilde yorumlayıp tartışmaları
gerektiğini belirtiniz. Bu konu hakkında duygu ve düşüncelerini özel bir şekilde
anlattıkları bir fıkra yazmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında
öğrencilerden ağaçların kesilmesi ile ilgili fıkra türünde bir yazı yazmaları
istenmiştir. Bu etkinlik ile, düşünce yazıları yazar kazanımı hedeflenmektedir.
Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.
9.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 157 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden kısa çizginin farklı
yerlerde kullanımı ile ilgili uygulama etkinliğini yapmalarını isteyiniz
denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen paragrafta yay ayraçla
gösterilen yerlerde uygun noktalama işaretlerini kullanmaları istenmiştir. Bu
etkinlik ile, noktalama işaretlerini işlevlerine uygun olarak kullanır kazanımı
hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.
10.ETKİNLİK: Çalışma
kitabında sayfa 158 de bulunan etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinizden etkinlikte verilen cümlelerdeki ek fiilin
kip eklerini alan kelimeleri bularak altlarını çizmelerini ve tabloyu bu cümlelerden
hareketle doldurmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilere
iki yönerge verilmiştir. İlk yönergede dinledikleri hikâyeden alınan cümlelerde
ek fiil alan kelimelerin altlarını çizmeleri, ikinci yönergede ise verilen
tabloyu ilk yönergede verilen cümlelerden hareketle doldurmaları istenmiştir.
Bu etkinlik ile, ek fiili işlevine uygun olarak kullanır kazanımı
hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.
11.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 159 da bulunan
etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinize, etkinlikte verilen kelimelere ek fiilin uygun
zaman eklerini getirerek cümleleri tamamlamalarını söyleyiniz denmektedir.
Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen cümleleri tabloda verilen kelime ve
ekleri kullanarak tamamlamaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, ek fiili işlevine
uygun olarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım
için uygundur.
12.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 159 da bulunan
etkinlik için öğretmen
kılavuz kitabında öğrencilerinize ek fiili işlevlerine uygun kullanmalarına yönelik
etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında isimleri ek fiilin
belirtilen zamanları ile çekerek cümlede kullanmaları istenmiştir. Bu etkinlik
ile, ek fiili işlevine uygun olarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanım için uygundur.
























































Hiç yorum yok:
Yorum Gönder