14 Aralık 2014 Pazar

5. TEMA: DOĞA VE EVREN



DERS KİTABINDA; SULAR


1.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 130 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden şiiri okurken anlamını bilmedikleri kelimeleri belirlemelerini, bunların anlamlarını şiirden hareketle tahmin ederek defterlerine yazmalarını isteyiniz. Sonra bu kelimelerin anlamlarını sözlükten bularak “Türkçe Sözlüğüm” adlı defterine yazmalarını ve bu kelimeleri birer cümlede kullanmalarını söyleyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, anlamları verilen kelimeleri sayı aralıklarına yerleştirerek bulmacayı doldurmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metnin bağlamından hareketle kelime ve kelime gruplarının anlamlarını çıkarır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur. 
                                                      







2.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 130 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden şiirdeki “dere” sözcüğü ile aynı kavram alanına giren kelimeleri aralarındaki anlam farklılıklarını dikkate alarak birer cümlede kullanmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, okudukları şiirdeki dere sözcüğü ile aynı kavram alanına giren kelimeleri aralarındaki anlam farklılıklarını dikkate alarak cümlede kullanmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, aynı kavram alanına giren kelimeleri, anlam farklılıklarını dikkate alarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.






3.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 131 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden okudukları şiirin konusunu ve ana duygusunu yazmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, şiirin konusu ve ana duygusunu uygun yerlere yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metnin konusunu belirler, metnin ana fikrini/ana duygusunu belirler kazanımları hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanımlara uygundur.





4.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 131 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden okudukları şiirden alınan bölümde hangi söz sanatının kullanıldığını ve bu sanatın anlatıma olan katkısını yazmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, şiirden alınan dörtlükleri okuyarak soruları cevaplamaları istenmiştir. Sorular şu şekildedir, söz sanatı yapılan kelimeleri bularak altlarını çiziniz. Dörtlüklerde hangi söz sanatları kullanılmıştır? Açıklayınız Hangi dizede insana ait bir özellik başka bir varlığa yüklenmiştir? Açıklayınız. Söz sanatları şiirin anlatımına ne kazandırmıştır? Bu etkinlik ile, metindeki söz sanatlarının anlatıma olan katkısını fark eder kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, daha öncede aynı kazanım ile verilmiştir. Metindeki söz sanatlarının katkısını şiirin anlatımına kazandırdıklarını sorarak kazandırmak istemiştir. Ancak bunun yerine söz sanatlarının kullanıldığı bir metin ve söz sanatlarının kullanılmadığı düz bir metin verilip, sonrasında hedeflenen kazanıma uygun metindeki söz sanatlarının anlatıma olan katkısını aradaki farktan yola çıkarak fark etmesi daha uygun olabilirdi.







5.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 132 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize “Çoban Çeşmesi” şiirinden alınan dörtlüklerle “Sular” şiirini karşılaştırmalarına yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen şiiri okudukları “Sular” şiiriyle karşılaştırarak benzer ve farklı yönlerini yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metne ilişkin karşılaştırmalar yapar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.






6.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 132 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında, öğrencilerinizden verilen karikatürleri inceleyerek yorumlamalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen karikatürlerde neler anlatıldığını yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile,  metinle ilgili görsel öğeleri yorumlar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.




7.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 133 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden etkinlikteki gazete haberini okuyarak ilgili soruları cevaplamalarını, haberdeki olayları şiirle ilişkilendirmelerini ve bu haberle ilgili duygu ve düşüncelerini arkadaşlarıyla paylaşmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilere iki yönerge verilmiştir. İlk yönergede, verilen haberi okuyup haberle ilgili soruları cevaplamaları, ikinci yönergede ise haberde anlatılan olayları okudukları şiirle karşılaştırarak aralarındaki ilişkiyi yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile,  metinle ilgili görsel öğeleri yorumlar,  okudukları ile ilgili duygu ve düşüncelerini arkadaşlarıyla paylaşır kazanımları hedeflenmektedir. İkinci yönergede ise haberde anlatılan olayla okudukları şiirin karşılaştırması istenmiştir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.










8.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 134 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden okudukları şiirin şairi olan Âşık Veysel hakkında yaptıkları araştırmaya dayanarak soruları cevaplamalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen boşlukları şair hakkında edindikleri bilgilere göre doldurmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metne ilişkin sorulara cevap verir, metnin yazarı veya şairi hakkında bilgi edinir kazanımları hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.





9.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 135 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında Yazma etkinliğine başlamadan önce öğrencilerinizden afişi dikkatle incelemelerini ve afişte gördüklerini anlatmalarını isteyiniz. Daha sonra bu afişte farklı bir slogan yazmalarını söyleyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilere iki yönerge verilmiştir. İlk yönergede, afişte gördüklerini anlatmaların ikinci yönergede kendilerinin de bu afiş için farklı bir slogan yazmaları istenmiştir. ( Kazanım belirtilmemiştir.)







10.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 135 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında “insanoğlu suyu nerelerde kullanmaktadır?” sorusunu yönelterek öğrencilerinizin konuyu çeşitli yönleriyle tartışmalarını sağlayınız. Öğrencilerinizden su hakkında edindikleri bilgileri kullanarak duygu ve düşüncelerini yazmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, “Su bir yaşam mucizesi. Susuz bir yaşam ise düşünülemez. Neden?” konulu deneme türünde bir yazı yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, düşünce yazıları yazar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.








11.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 136 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden soru işaretinin farklı yerlerde kullanımı ile ilgili sezdirme etkinliğini yapmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, biyografi metninde soru işaretlerinin hangi amaçla kullanıldığını yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, noktalama işaretlerini işlevlerine uygun olarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.





12.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 136 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize verilen biyografi metninde yay ayraç içine gerekli noktalama işaretlerini kullanmalarını söyleyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen paragrafta yay ayraçla gösterilen yerlere uygun noktalama işaretleri koymaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, noktalama işaretlerini işlevlerine uygun olarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.






13.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 136 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize isimlerin kip ve kişi ekleri ile çekimlenmesine yönelik sezdirme etkinliğini yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen cümlelerde kip ve kişi eki almış isimlerin altını çizmeleri istenmiştir. Bu etkinlik ile, isim türünden kelimelerin kip ve kişi açısından biçimlenerek çekimlenebildiğini kavrar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.






  

14.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 137 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden isimlerin ek fiille çekimlenmesi ile ilgili kavrama etkinliğini yapmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen cümlelerde ek fiille çekimlenmiş isimlerin altını çizmelerini, aldıkları kip ve kişi eklerini karşılarına yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, isim türünden kelimelerin kip ve kişi açısından biçimlenerek çekimlenebildiğini kavrar kazanımı hedeflenmektedir Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.







15.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 137 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden, isimlere ek fiilin uygun zaman eklerini getirerek cümlelerdeki boşlukları doldurmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, isimlere ek fiilin uygun zaman eklerini getirerek cümleleri tamamlamaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, isim türünden kelimelerin kip ve kişi açısından biçimlenerek çekimlenebildiğini kavrar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.






DERS KİTABINDA; SON KUŞLAR


1.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 138 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden anlamı verilen kelimeleri uygun yerlere yazarak bulmacayı doldurmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, anlamları verilen kelimeleri uygun yerlere yazarak bulmacayı doldurmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metnin bağlamından hareketle kelime ve kelime gruplarının anlamlarını çıkarır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.









2.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 139 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden okudukları hikâyenin unsurlarını belirlemelerine yönelik etkinliği yapmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, boş bırakılan yerleri okudukları hikâyeye göre doldurmaları istenmektedir. Boş bırakılan yerler hikayede yer alan olay yer zaman şahıs, varlık kadrosu ile ilgilidir. Bu etkinlik ile, olay, yer, zaman, şahıs, varlık kadrosu ve bunlarla ilgili unsurları belirler kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.







3.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 139 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize hikâyede ortaya konulan sorunu, sorunun nedenleri ile çözüm önerilerini belirleyerek yazmalarına yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, hikâyede ortaya konan sorunu ve bu soruna çözüm önerilerini yazmaları istenmektedir. Bu etkin ile, metinde ortaya konan sorunlara farklı çözümler üretir kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.


,



4.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 140 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden hikâyeden alınan bölümü okuyarak ilgili soruları cevaplamalarına yönelik etkinliği yapmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, hikâyeden alınan bölümü okuyarak soruları cevaplamaları istenmiştir. Bu sorular şu şekildedir; Bu bölümde sonbaharın hangi özellikleri anlatılmaktadır? Bu bölüm hikâyenin serim, düğüm ve çözüm bölümlerinden hangisine örnek olabilir? Neden? Bu bölümde aynı kavram alanına giren kelimeleri bulunuz. Bu kelimelerin kavram alanlarını sütun başlarına, bu kavram alanıyla ilgili kelimeleri altlarına yazınız. Bu etkinlik ile, metne ilişkin sorulara cevap verir kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.









5.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 141 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize yazar hakkında yaptıkları araştırmaya dayanarak yazarın hayatı ve eserlerine yönelik etkinliği yapmalarını söyleyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden yazar hakkında edindikleri bilgilere dayanarak verilen boşlukları doldurmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metnin yazarı veya şairi hakkında bilgi edinir kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.







6.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 142 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden gazete haberi ile okudukları metni karşılaştırmaya yönelik etkinliği yapmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilere iki yönerge verilmiştir. İlk yönergede verilen gazete haberini ve “Son Kuşlar” metninden alınan bölümü okumaları, ikinci yönergede ise gazete haberi ile verilen bölümü içerik bakımından karşılaştırmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metne ilişkin karşılaştırmalar yapar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.








7.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 143 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden etkinlikte verilen gazete haberinden hareketle bir hikâye yazmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen gazete haberinden hareketle bir hikâye yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, olay yazıları yazar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.







8.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 144 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize soru işaretinin kullanımıyla ilgili etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, soru işaretinin kullanıldığı cümlelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, Noktalama işaretlerini işlevlerine uygun olarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.





9.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 144 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden etkinlikte verilen cümleleri ek fiilin kip ekleriyle tamamlamalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, cümleleri kutu içinde verilen ek fiil eklerinden uygun olanları ile tamamlamaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, isimlerin kip eki almasında ek fiilin rolünü kavrar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.






10.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 145 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize etkinlikteki isimleri ek fiilin kip ekleriyle çekimleyerek cümlede kullanmalarını söyleyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerinden, isimlere ek fiil ekleri getirerek birer cümlede kullanmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, isimlerin kip eki almasında ek fiilin rolünü kavrar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.












DERS KİTABINDA; KUTUP YILDIZI

1.ETKİNLİK:  Çalışma kitabında sayfa 146 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize okudukları metnin konusu ve ana fikrini belirlemeye yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, okudukları metnin konusu ve ana fikrini belirleyerek yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metnin konusunu belirler, metnin ana fikrini/ana duygusunu belirler kazanımları hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanımlara uygundur.






2.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 146 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize, metinde kullanılan düşünceyi geliştirme yolları ve işlevleri ile ilgili etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden birinci paragrafta düşünceyi geliştirme yollarından sayısal verilerden yararlanma kullanıldığını bu paragraftaki bu cümleyi bularak altını çizmeleri, diğer paragraflarda kullanılan düşünceyi geliştirme yolları ve işlevlerini uygun yerlere yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metinde yararlanılan düşünceyi geliştirme yollarının işlevlerini açıklar kazanımı hedeflenmiştir. Etkinlik, metinde yararlanılan düşünceyi geliştirme yollarının bulunması için uygun, işlevlerini açıklaması için uygun değildir. Bu yüzden öğrencilere metin içinde yararlanılan düşünceyi geliştirme yollarını buldurduktan sonra işlevleri hakkında da açıklama yapmaları istenebilirdi.










3.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 147 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize öznel ve nesnel cümleleri ayırt etmelerine yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen cümlelerden öznel olanların başına “Ö”, nesnel olanların başına “N” yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, okuduklarındaki öznel ve nesnel yargıları ayırt eder kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.






4.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 148 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize verilen cümledeki örtülü anlamı bulmalarına yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, “Aslında yıldızların da hareketsiz olduğunu söylemek doğru olmaz.” Cümlesinde ne anlatılmak istendiğini açıklamaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, okuduklarındaki örtülü anlamları bulur kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.






5.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 148 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden etkinlikte verilen cümleleri sebep sonuç ilişkileri kurarak eşleştirmelerini isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen cümleleri aralarında sebep-sonuç ilişkisi kurarak eşleştirmeleri istenmiştir. Bu etkinlik ile, metindeki sebep-sonuç ilişkilerini fark eder kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.






6.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 149 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden gökyüzü ve yıldızlarla ilgili bir hikâye kurgulayarak yazmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında Gökyüzü ve yıldızlarla ilgili bir hikâye kurgulayarak yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, olay yazıları yazar, yeni öğrendiği kelime, kavram,atasözü ve deyimleri kullanır kazanımları hedeflenmektedir. Etkinlik, olay yazıları yazar kazanımı için uygun, ancak yeni öğrendiği kelime,atasözü ve deyimleri kullanır kazanımı için uygun değildir. Bu kazanım için öğrencilere kurgulayacakları hikaye içerisinde yeni öğrendiği kelime, kavram, atasözü ve deyimleri kullanması için yönerge verilebilirdi.







7.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 149 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden ünlem işaretinin farklı yerlerde kullanımı ile ilgili etkinliği yapmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilere iki yönerge verilmiştir. İlk yönergede, yay ayraçların kullanıldığı yerlere dikkat ederek cümleleri okumalarını ikinci yönergede cümlelerde yay ayraç içinde ünlem işaretlerinin neden kullanıldığını yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, noktalama işaretlerini işlevlerine uygun olarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.






8.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 150 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize ünlem işaretinin alay, kinaye ve küçümseme anlamlarıyla kullanıldığı cümleleri işaretlemelerini söyleyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, ünlemin alay, kinaye ve küçümseme anlamlarıyla kullanıldığı cümleleri işaretlemeleri istenmiştir. Bu etkinlik ile, noktalama işaretlerini işlevlerine uygun olarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.





9.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 150 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize isimlerin ek fiil aracılığıyla hangi kiplerde çekimlendiğini sezdirmeye yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, altı çizili kelimeler ek fiilin hangi kip eklerini almıştır? diye sorulmuş, bu kelimeleri aldıkları kiplere göre tablodaki uygun yerlere yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, isimlerin ek fiil aracılığıyla hangi kiplerde çekimlenebildiğini kavrar kazanımları hedeflenmiştir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.








10.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 151 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden isimlerin ek fiil aracılığıyla hangi kiplerde çekimlendiğini kavramalarına yönelik etkinliği yapmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, kip ekleriyle çekimlenmiş isimlerin altını çizmeleri aldıkları kip eklerini karşılarına yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, isimlerin ek fiil aracılığıyla hangi kiplerde çekimlenebildiğini kavrar kazanımları hedeflenmiştir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.








DERS KİTABINDA ; BİR KAVAK VE İNSANLAR


1.ETKİNLİK:  Çalışma kitabında sayfa 152 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden anlamları verilen kelimeleri uygun yerlere yazarak bulmacayı çözmelerini isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden  anlamları verilen kelimeleri uygun yerlere yazarak bulmacayı doldurmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, dinlenenin/izlenenin bağlamından hareketle kelime ve kelime gruplarının anlamlarını çıkarır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.






2.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 153 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden dinledikleri hikâyenin zaman, yer, şahıslar ve olay gibi unsurları ile ana fikrini belirlemelerine yönelik etkinliği yapmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden verilen boşlukları dinledikleri metne göre doldurmaları istenmiştir. Bırakılan boşluklar, metinde yer alan olay, yer, zaman, şahıs kadrosu  ve ana fikir ile ilgilidir.Bu etkinlik ile, dinlediklerinin/izlediklerinin ana fikrini/ana duygusunu belirler, dinlediklerindeki/izlediklerindeki olay, yer, zaman, şahıs, varlık kadrosu ve bunlarla ilgili unsurları belirler kazanımları hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.




3.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 153 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize dinledikleri hikâyede belirtilen sorunu ve bu soruna ilişkin çözüm önerilerini yazmalarına yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden dinledikleri hikâyede belirtilen sorunu, sorunun nedenleri ile çözüm önerilerini balık kılçığındaki uygun yerlere yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, dinlediklerinde/izlediklerinde ortaya konan sorunlara farklı çözümler üretir kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.







4.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 154 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden hikâyedeki olayları oluş sırasına göre sıralamaya yönelik etkinliği yapmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden hikâyede anlatılan olaylara göre verilen resimlere sıra numaraları vermeleri istenmiştir. Bu etkinlik ile, dinlediklerini/izlediklerini kronolojik sıra ve mantık akışı içinde özetler, görsel/işitsel unsurlarla dinledikleri/izledikleri arasında ilgi kurar kazanımları hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.




 5.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 155 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize dinledikleri hikâyeden alınan bölümle ilgili soruları cevaplamalarına yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, dinledikleri hikâyeden alınan bölümü okumaları ve soruları cevaplamaları istenmiştir. Sorular şu şekildedir; Ormandaki canlılar neyden şikayetçidirler? Yazar “gürültülü medeniyet konseri” sözleriyle ne anlatmak istemiştir? Kavak ağacının başına gelenlerle yoluyla ne anlatılmak istenmiştir? Bu etkinlik ile, dinlediklerine/izlediklerine ilişkin sorulara cevap verir kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.







6.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 155 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden etkinlikte verilen karikatür ile dinledikleri metin arasında ilgi kurarak yorumlamalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen karikatürde gördüklerini, dinledikleri hikâyeyle ilişkilendirerek yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, görsel/işitsel unsurlarla dinledikleri/izledikleri arasında ilgi kurar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.






7.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 156 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden, Haldun Taner'in hayatı ve eserleri hakkında yaptıkları araştırmadan öğrendiklerini, etkinlikteki uygun yerlere yazmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, yazar hakkında edindikleri bilgileri verilen uygun yerlere yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, dinlediği/izlediği kişi, konu ya da metnin yazarı/şairi hakkında bilgi edinir kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.






8.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 157 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden getirdikleri gazete haberlerini okumalarını isteyiniz. Ağaçların kesilmesi ile ilgili bu haberleri olumsuz yanlarıyla ele alarak tarafsız bir şekilde yorumlayıp tartışmaları gerektiğini belirtiniz. Bu konu hakkında duygu ve düşüncelerini özel bir şekilde anlattıkları bir fıkra yazmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden ağaçların kesilmesi ile ilgili fıkra türünde bir yazı yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, düşünce yazıları yazar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.


                       



9.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 157 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden kısa çizginin farklı yerlerde kullanımı ile ilgili uygulama etkinliğini yapmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen paragrafta yay ayraçla gösterilen yerlerde uygun noktalama işaretlerini kullanmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, noktalama işaretlerini işlevlerine uygun olarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.







10.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 158 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden etkinlikte verilen cümlelerdeki ek fiilin kip eklerini alan kelimeleri bularak altlarını çizmelerini ve tabloyu bu cümlelerden hareketle doldurmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilere iki yönerge verilmiştir. İlk yönergede dinledikleri hikâyeden alınan cümlelerde ek fiil alan kelimelerin altlarını çizmeleri, ikinci yönergede ise verilen tabloyu ilk yönergede verilen cümlelerden hareketle doldurmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, ek fiili işlevine uygun olarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.








  
11.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 159 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize, etkinlikte verilen kelimelere ek fiilin uygun zaman eklerini getirerek cümleleri tamamlamalarını söyleyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen cümleleri tabloda verilen kelime ve ekleri kullanarak tamamlamaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, ek fiili işlevine uygun olarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.






12.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 159 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize ek fiili işlevlerine uygun kullanmalarına yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında isimleri ek fiilin belirtilen zamanları ile çekerek cümlede kullanmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, ek fiili işlevine uygun olarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder