15 Aralık 2014 Pazartesi

4.TEMA : MİLLİ KÜLTÜR
















DERS KİTABINDA ; MİRAS KEÇE



1.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 100 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize metinde geçen kelime ve kelime gruplarıyla ilgili bulmaca etkinliğini yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilere metinde geçen bazı kelime ve kelime gruplarının anlamları verilmiş, bu kelime ve kelime gruplarını bularak bulmacaya yerleştirmeleri istenmiştir. (Kazanım belirtilmemiştir.)








2.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 101 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize aynı kavram alanına giren kelimelerle ilgili etkinliği yapmalarını söyleyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilere iki yönerge verilmiştir. İlk yönergede, verilen cümlelerde aynı kavram alanına giren kelimelerin altını çizmeleri ikinci yönergede ise altını çizdikleri kelimeleri birer cümle içinde kullanmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, aynı kavram alanına giren kelimeleri, anlam farklılıklarına dikkate alarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.







3.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 101 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden çalışma kitabında verilen metinleri okumalarını ve soruları cevaplamalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden verilen metinleri okuyup metinlerde anlatımın kaçıncı kişinin ağzından yapıldığını belirlemeye yönelik soruları cevaplamaları istenir ve iki yönerge verilir. İlk yönergede hangi hikâyede yazar, metnin şahıs kadrosunda yer almakta ve hikâyeyi birinci kişi ağzından anlattığını sebebiyle birlikte yazmaları ikinci yönergede ise, hangi hikayede yazar, olayları gözlemleyerek üçüncü kişi ağzından anlattığını yine sebebiyle birlikte yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, anlatımın kimin ağzından yapıldığını belirler kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.






4.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 102 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize metinde yer alan olay, yer, zaman, şahıs ve varlık kadrosunu bulmaya yönelik etkinliği yapmalarını söyleyiniz.  Etkinlikten sonra öğrencilerinizden metinde yer alan şahısların keçe satılmadan önceki ve keçe satıldıktan sonraki duygu ve düşüncelerini belirtmelerini isteyiniz demektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden okudukları hikâyeyle ilgili verilen soruları cevaplamaları istenmiştir. Bu sorular metinde yer alan olay, yer, zaman, şahıs ve varlık kadrosu ile ilgilidir. Bu etkinlik ile, olay, yer, zaman, şahıs, varlık kadrosu ve bunlarla ilgili unsurları belirler, metne ilişkin karşılaştırmalar yapar kazanımları hedeflenmektedir. Etkinlik, olay, yer, zaman, şahıs, varlık kadrosu ve bunlarla ilgili unsurları belirler kazanımına uygun, metne ilişkin karşılaştırmalar yapar kazanımı için uygun değildir.






5.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 102 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden metnin öncesini kurgulamalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden,  Keçe, aileye miras kalmadan önce olaylar nasıl gelişmiş olabilir diye sorulup düşüncelerini yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metnin öncesi ve/veya sonrasına ait kurgular yapar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik hedeflenen kazanıma uygundur.







6.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 103 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında verilen görselleri metindeki olayların oluş sırasına göre numaralandırmaya ve yorumlamaya yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen görselleri olayların oluş sırasına göre numaralandırıp yorumlamaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, okuduklarını kendi cümleleriyle, kronolojik sıra ve mantık akışı içinde özetler, metinle ilgili görsel öğeleri yorumlar kazanımları hedeflenmektedir. Etkinlik hedeflenen kazanımlara uygundur.








7.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 104 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize “Miras Keçe” adlı metni yeniden yazacaklarını söyleyiniz, bunun için öğrencilerinize “Ben olsaydım nasıl yazardım?” düşüncesinden hareketle metni kendi ifadeleriyle yeniden kurgulamalarını, “Miras Keçe” adlı hikâyeyi kendi ifadeleriyle yeniden yazmalarını söyleyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden “Miras Keçe” metnini verilen atasözü ve deyimleri de kullanarak kendi cümleleri ile yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, olay yazıları yazar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik hedeflenen kazanıma uygundur.








8.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 105 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden yazdıkları hikâyede en beğendikleri bölümü anlatan bir resim yapmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında da öğrencilerden yazdıkları hikâyede en beğendikleri bölümü anlatan bir resim yapmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, yazdığı metni görsel materyallerle destekler kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik hedeflenen kazanıma uygundur.











 9.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 106 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında iki noktanın kullanımı ile ilgili etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen cümlelerde iki nokta işaretinin niçin kullanıldığını yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, noktalama işaretlerini işlevlerine uygun olarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir.Bu etkinlik noktalama işaretlerini işlevlerine uygun kullanmayı kavrayıp kavramadığını ölçmek için uygundur ancak hedeflenen kazanımda ‘’ uygun olarak kullanır’’ dendiği için öğrenciden kazanıma ilişkin örnekler vermesi istenebilirdi.





10.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 106 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize iki noktanın Genel Ağ adreslerinde kullanımını sezdirme ve uygulama etkinliğini yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilere iki yönerge verilmiştir. İlk yönergede internet adreslerinde kullanılan noktalama işaretlerine dikkat etmeleri, hangi noktalama işaretlerinin kullanıldığını yazmaları istenirken, ikinci yönergede verilen yay ayraçlar içine uygun noktalama işaretlerini yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, noktalama işaretlerini işlevlerine uygun olarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir.Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.







11.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 107 de bulunan etkinlik için öğretmenlik kılavuz kitabında öğrencilerinize, cümlede zaman kavramını belirleyen zarfları sezdirmeye yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden verilen cümlelerde zaman anlamı taşıyan kelime ve kelime gruplarını belirleyerek kutucuklara yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, cümlede zaman kavramını belirleyen/ destekleyen zarfları fark eder kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.









12.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 107 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize cümlede zaman kavramaya ve zamanın kullanımına yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilere iki yönerge verilmiştir. İlk yönergede verilen kutuda zaman anlamı veren zarflar bulunmaktadır. Cümlelerde boş bırakılan yerlere bu zarflardan uygun olanları yazmaları istenirken ikinci yönergede kutuda yer alan zaman zarflarını birer cümlede kullanıp verilen noktalı yerlere yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, cümlede zaman kavramını belirleyen/ destekleyen zarfları fark eder kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.










 DERS KİTABINDA; OĞUZ DESTANI


1.ETKİNLİK:  Çalışma kitabında sayfa 108 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize metinde geçen bazı kelimelerin anlamlarını bulmaya yönelik etkinliği yaptırınız, ardından bu kelimeleri birer cümle içinde kullanmalarını söyleyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen kelimelerin anlamlarını metinden hareketle tahmin etmelerini tahminlerine uygun olan seçeneği işaretlemeleri istenmiştir. Bu etkinlik ile metnin bağlamından hareketle kelime ve kelime gruplarının anlamlarını çıkarır, okuduğu metinde geçen kelime,deyim ve atasözlerini cümle içinde kullanır kazanımları hedeflenmektedir. İlk kazanım karşılanırken ikinci kazanım (okuduğu metinde geçen kelime,deyim ve atasözlerini cümle içinde kullanır) karşılanamamıştır. Etkinlik, hedeflenen kazanım için eksik kalmıştır.





2.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 109 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize metnin ana fikrini ve yardımcı fikirlerini buldurmaya yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden metnin ana fikrini ve yardımcı fikirlerini yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metnin ana fikrini/ana duygusunu belirler,  metindeki yardımcı fikirleri/duyguları belirler kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanımlar için uygundur.







3.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 109 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize metinde yer alan söz sanatlarını bulmaya yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, metinden alınmış bölümleri okuyup, verilen açıklamalarla karşılaştırarak numaralandırılmış açıklamaları uygun olan bölümlerin altına yazmaları istenmiştir. Karşılaştırılması istenen açıklamalar söz sanatları ile ilgilidir. Bu etkinlik ile, metindeki söz sanatlarının anlatıma olan katkısını fark eder kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, öğrencinin metinde geçen söz sanatlarını fark etmesi için uygun, söz sanatlarının anlatıma olan katkısını fark eder kazanımı için eksik kalmıştır. Bunun için söz sanatlarının kullanıldığı ve kullanılmadığı iki farklı metin verilip, farkın anlaşılması için karşılaştırmaları istenebilirdi.








4.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 110 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden metinde yer alan sebep – sonuç ilişkilerini belirlemelerini isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen metinden alınan sonuç cümlelerinin sebeplerini metinden bularak uygun olan yerlere yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metindeki sebep-sonuç ilişkilerini fark eder kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.








5.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 111 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden metne ilişkin görsel öğeleri bulmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen metinde anlatılan yerleri doğru olarak gösteren şekli işaretlemeleri istenmektedir. Bu etkinlik ile, metinle ilgili görsel öğeleri yorumlar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik hedeflenen kazanıma dair öğrencilerin görsel  öğeleri yorumlayacağı tarz da değil, metinde geçen yerleri görsel öğelerden doğru olanları  işaretlemeleri için daha uygundur. Hedeflenen kazanım için, metinle ilgili görsel öğeleri verip bunları metne göre yorumlamaları istenebilirdi.







6.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 112 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizin okuduklarını anlamaları ve anladıklarını konunun/metnin bağlamına uygun olarak anlatma becerilerini geliştirmek amacıyla boşluk doldurma yöntemini uygulayınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen metindeki boş bırakılan cümleleri metnin anlam bütünlüğünü dikkate alarak doldurmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, yazma yöntem ve tekniklerini kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.







7.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 113 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize iki nokta işaretini uygulamaya yönelik etkinliğini yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden verilen metinde yay ayraçlar içine uygun olan noktalama işaretlerini yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, noktalama işaretlerini işlevlerine uygun olarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.







8.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 113 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize fiillerde zaman-anlam kayması ile ilgili sezdirme etkinliğini yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilere iki yönerge verilmiştir. İlk yönergede verilen cümleleri inceleyerek fiillere gelen eklerin zamanlarını yanlarına yazmaları istenmiş, ikinci yönergede cümlelerde fiillere gelen zaman ekiyle cümlenin bildirdiği zaman aynı mıdır? Neden? diye sorulmuştur. Bu etkinlik ile, fiil kiplerinde zaman ve anlam kaymasının nasıl gerçekleştiğini kavrar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.







9.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 114 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize fiillerde zaman-anlam kayması ile ilgili kavrama etkinliğini yaptırınız denmektedir Çalışma kitabında öğrencilere cümlelerin fiillerinde zaman ve anlam kayması olan örnekler verilip incelemelerini istemiştir. Öğrencilerden, cümlelerdeki zaman kaymalarını düzelterek verilen noktalı yerlere yazmaları beklenmiştir. (Kazanım belirtilmemiştir.)








10.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 114 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize fiillerde zaman-anlam kayması ile ilgili uygulama etkinliğini yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen noktalı yerleri örnekteki gibi doldurmaları istenmiştir. (Kazanım belirtilmemiştir.)









11.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 114 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden fiillerde zaman-anlam kayması ile ilgili etkinliği yapmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen fiilleri kullanarak zaman ve anlam kaymasına uğramış cümleler yazmaları istenmiştir. (Kazanım belirtilmemiştir.)











DERS KİTABINDA; MEHMET ÂKİF ERSOY

1.ETKİNLİK:  Çalışma kitabında sayfa 115 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize kelime ve kelime gruplarının anlamlarını bulmaya yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilere, kelime ve kelime gruplarının anlamları verilmiş, verilen anlamların başına uygun kelime ve kelime grubunu yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metnin bağlamından hareketle kelime ve kelime gruplarının anlamlarını çıkarır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.






2.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 115 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize öznel ve nesnel yargıları ayırt etmeye yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen cümlelerden öznel olanların başına “Ö” , nesnel olanların başına “N” yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, okuduklarındaki öznel ve nesnel yargıları ayırt eder kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.









3.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 115 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden okudukları metni kendi cümleleriyle, kronolojik sıra ve mantık akışı içinde özetlemelerini söyleyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden okudukları metni kendi cümleleri ile özetlemeleri istenmiştir. Bu etkinlik ile, okuduklarını kendi cümleleriyle, kronolojik sıra ve mantık akışı içinde özetler kazanımı hedeflenmektedir.  Etkinlik, okuduklarını kendi cümleleri ile özetlemesi için uygun ancak hedeflenen kazanımda belirtilen ‘’ kronolojik sıra ve mantık akışı içinde özetler’’ kısmı için eksik kalmaktadır. Bunun için çalışma kitabında öğrencilere kronolojik sıra ve mantık akışı içinde özetlemeleri gerektiği ile ilgili verilecek yönerge ile, etkinlik daha uygun hale getirilebilir.








4.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 116 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize metnin planını kavratmaya yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, okudukları metnin giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinin hangi cümlelerle başladığı yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metnin planını kavrar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.








5.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 117 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden metinde kullanılan anlatım biçimini sezdirmeye yönelik etkinliğin a bölümünü yapmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilere iki yönerge verilmiştir. İlk yönergede öğrencilere metinler verilmiş, okumaları ve hangi metin ya da metinler okudukları metindeki anlatım biçimine benzemektedir diye sorulmuş, işaretlemeleri beklenmiştir. İkinci yönergede ise, Mehmet Âkif Ersoy metninde hangi anlatım biçiminin kullanıldığını yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metnin türüyle ilgili özellikleri kavrar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.











6.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 118 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında Mehmet Âkif Ersoy’la ilgili duygu, düşünce, hayal ve izlenimlerini anlatan bir deneme yazmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilere çeşitli görseller verilmiş, bu görsellerle ilgili duygu, düşünce ve hayallerini anlatan bir deneme yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, düşünce yazıları yazar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.













7.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 119 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize üç noktanın kullanımıyla ilgili sezdirme etkinliğini yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen cümleleri okuyup üç nokta işaretinin hangi amaçlarla kullanıldığını boş bırakılan yerlere yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, noktalama işaretlerini işlevlerine uygun olarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.







8.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 119 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize üç noktanın kullanımıyla ilgili kavratma etkinliğini yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilere iki yönerge verilmiştir. İlk yönergede,  verilen metinde yer alan yay ayraçların içine uygun noktalama işaretlerini yazmaları, ikinci yönergede ise üç noktanın kullanıldığı üç cümle yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, noktalama işaretlerini işlevlerine uygun olarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.








9.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 120 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize fiil kiplerini farklı anlamlarda kullanılmasıyla ilgili etkinliğini yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen cümlelerin yüklemlerinde kullanılan kipi yazmaları daha sonra cümleleri bir kez daha okuyarak cümlelerin anlamlarından hangi zaman ve anlamın kastedildiğini yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, fiil kiplerini farklı zaman ve anlamları ifade edecek şekilde kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.











10. ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 121 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize fiil kiplerinin farklı zaman ve anlamda kullanılmasıyla ilgili etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen tabloda yer alan cümlelerde anlam kaymasına uğrayanları işaretlemeleri ve anlam kaymasının sebeplerini noktalı yerlere yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, fiil kiplerini farklı zaman ve anlamları ifade edecek şekilde kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur. Ancak yine öğrenci pasif durumdadır. Hedeflenen kazanımda yer alan ‘’ Fiil kiplerini farklı zaman ve anlamları ifade edecek şekilde kullanır’’ kısmı için öğrencilerden örnekler vermesi istenebilirdi.



                                              





DERS KİTABINDA ; YÜKSEK YÜKSEK TEPELERE


1.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 122 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden kelimeler arasındaki eş seslilik ilişkisini kavramalarına yönelik etkinliği yapmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen dizelerde altı çizili kelimelerin eş seslilerini bularak noktalı yerlere cümle içinde yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, kelimeler arasındaki anlam ilişkilerini kavrayarak birbiriyle anlamca ilişkili kelimelere örnek verir kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.








2.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 122 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize aynı kavram alanına giren kelimelerle ilgili etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, “Annemin yelkeni olsa açsa da gelse” dizesindeki altı çizili kelimeyle aynı kavram alanına giren kelimeleri verilen cümlelerde bulup altlarını çizmeleri istenmektedir. Bu etkinlik ile, aynı kavram alanına giren kelimeleri, anlam farklılıklarını dikkate alarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Bu etkinlikte altı çizili olarak verilen kelimeler ile aynı kavram alanına giren kelimeleri cümle içerisinde bulmak, aynı kavram alanına giren kelimelerin kavranması için uygundur.  Ancak anlam farklarını dikkate alarak kullanacağı etkinlik verilmemiştir. Bunun için öğrencilerden aynı kavram alanında anlam farkını belirtebilecekleri kelimeler ile örnekler vermeleri istenebilirdi.










3.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 123 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize dinledikleri metnin ana duygusunu destekleyen deyimleri bulmaya yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilere iki yönerge verilmiştir. İlk yönergede dinledikleri deyimlerden metnin ana duygusuyla ilgili olanları işaretlemeleri, ikinci yönergede sözlüklerinden deyimlerin anlamlarını kontrol ettikten sonra işaretledikleri deyimlerden üç tanesini cümle içinde kullanmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, dinlenenin bağlamından hareketle kelime ve kelime gruplarının anlamlarını çıkarır, dinlediklerinin ana fikrini/ana duygusunu belirler kazanımları hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.











4.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 123 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize şiir dilinin farklılığını ayırt etmeye yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilere bir türküden alınan bölümleri okuyup soruları cevapları istenmiştir. Sorular, dize sonlarında ses benzerliği yönüyle kulağa hoş gelen kelimeleri yazınız ve bu ses benzerlikleri şiirin söylenişini nasıl etkiliyor? şeklindedir. Bu etkinlik ile, şiir dilinin farklılığını ayırt eder kazanımı hedeflenmektedir. Bu etkinlik aynı kazanım için daha öncede aynı şekilde uygulanmıştı. Hedeflenen kazanım için öğrencilere iki farklı türde metin verilip, şiir dili ile farklı türde bir metnin karşılaştırılması şeklinde de olabilirdi.








5.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 124 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize, getirdiğiniz türkülerden birini okuyunuz/ dinletiniz. Okuduğunuz türküden hareketle bir hikâye yazacaklarını söyleyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, dinledikleri türküden hareketle bir hikâye yazmaları ve hikâyelerine bir başlık koymaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, olay yazıları yazar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.










6.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 124 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize iki noktanın kullanımı ile ilgili uygulama etkinliğini yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden iki noktanın doğru kullanıldığı cümlelerin başına “D”, yanlış kullanıldığı cümlelerin başına “Y” yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, noktalama işaretlerini işlevlerine uygun olarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.








7.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 125 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden zaman zarflarını cümlede kullanmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen kutularda yer alan zaman zarflarını birer cümlede kullanmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, cümlede zaman kavramını belirleyen/destekleyen zarfları fark eder kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.











8.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 125 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize zaman ve anlam kayması olan fiilleri bulmalarını ve bu fiillerin hangi zaman ve anlamı ifade ettiklerini yazmalarını söyleyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen cümlelerde zaman ve anlam kaymasına uğrayan fiillerin altını çizmeleri, bu fiillerin hangi zaman ve anlamı ifade ettiklerini karşılarına yazmalarını istenmiştir. Bu etkinlik ile, fiil kiplerinde zaman ve anlam kaymasının nasıl gerçekleştiğini kavrar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder