DERS KİTABINDA ; MİRAS
KEÇE
1.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 100 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize metinde geçen kelime
ve kelime gruplarıyla ilgili bulmaca etkinliğini yaptırınız denmektedir.
Çalışma kitabında öğrencilere metinde geçen bazı kelime ve kelime gruplarının
anlamları verilmiş, bu kelime ve kelime gruplarını bularak bulmacaya
yerleştirmeleri istenmiştir. (Kazanım belirtilmemiştir.)
2.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 101 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize aynı kavram alanına
giren kelimelerle ilgili etkinliği yapmalarını söyleyiniz denmektedir. Çalışma
kitabında öğrencilere iki yönerge verilmiştir. İlk yönergede, verilen
cümlelerde aynı kavram alanına giren kelimelerin altını çizmeleri ikinci
yönergede ise altını çizdikleri kelimeleri birer cümle içinde kullanmaları
istenmiştir. Bu etkinlik ile, aynı kavram alanına giren kelimeleri, anlam
farklılıklarına dikkate alarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanıma uygundur.
3.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 101 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden çalışma kitabında
verilen metinleri okumalarını ve soruları cevaplamalarını isteyiniz
denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden verilen metinleri okuyup
metinlerde anlatımın kaçıncı kişinin ağzından yapıldığını belirlemeye yönelik
soruları cevaplamaları istenir ve iki yönerge verilir. İlk yönergede hangi
hikâyede yazar, metnin şahıs kadrosunda yer almakta ve hikâyeyi birinci kişi
ağzından anlattığını sebebiyle birlikte yazmaları ikinci yönergede ise, hangi
hikayede yazar, olayları gözlemleyerek üçüncü kişi ağzından anlattığını yine
sebebiyle birlikte yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, anlatımın kimin
ağzından yapıldığını belirler kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen
kazanıma uygundur.
4.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 102 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize metinde yer alan olay,
yer, zaman, şahıs ve varlık kadrosunu bulmaya yönelik etkinliği yapmalarını
söyleyiniz. Etkinlikten sonra
öğrencilerinizden metinde yer alan şahısların keçe satılmadan önceki ve keçe
satıldıktan sonraki duygu ve düşüncelerini belirtmelerini isteyiniz demektedir.
Çalışma kitabında öğrencilerden okudukları hikâyeyle ilgili verilen soruları
cevaplamaları istenmiştir. Bu sorular metinde yer alan olay, yer, zaman, şahıs
ve varlık kadrosu ile ilgilidir. Bu etkinlik ile, olay, yer, zaman, şahıs,
varlık kadrosu ve bunlarla ilgili unsurları belirler, metne ilişkin
karşılaştırmalar yapar kazanımları hedeflenmektedir. Etkinlik, olay, yer,
zaman, şahıs, varlık kadrosu ve bunlarla ilgili unsurları belirler kazanımına
uygun, metne ilişkin karşılaştırmalar yapar kazanımı için uygun değildir.
5.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 102 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden metnin öncesini
kurgulamalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, Keçe, aileye miras kalmadan önce olaylar
nasıl gelişmiş olabilir diye sorulup düşüncelerini yazmaları istenmiştir. Bu
etkinlik ile, metnin öncesi ve/veya sonrasına ait kurgular yapar kazanımı
hedeflenmektedir. Etkinlik hedeflenen kazanıma uygundur.
6.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 103 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında verilen görselleri metindeki olayların
oluş sırasına göre numaralandırmaya ve yorumlamaya yönelik etkinliği yaptırınız
denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen görselleri olayların oluş
sırasına göre numaralandırıp yorumlamaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, okuduklarını
kendi cümleleriyle, kronolojik sıra ve mantık akışı içinde özetler, metinle
ilgili görsel öğeleri yorumlar kazanımları hedeflenmektedir. Etkinlik
hedeflenen kazanımlara uygundur.
7.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 104 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize “Miras Keçe” adlı
metni yeniden yazacaklarını söyleyiniz, bunun için öğrencilerinize “Ben
olsaydım nasıl yazardım?” düşüncesinden hareketle metni kendi ifadeleriyle
yeniden kurgulamalarını, “Miras Keçe” adlı hikâyeyi kendi ifadeleriyle yeniden
yazmalarını söyleyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden “Miras
Keçe” metnini verilen atasözü ve deyimleri de kullanarak kendi cümleleri ile
yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, olay yazıları yazar kazanımı
hedeflenmektedir. Etkinlik hedeflenen kazanıma uygundur.
8.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 105 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden yazdıkları hikâyede
en beğendikleri bölümü anlatan bir resim yapmalarını isteyiniz denmektedir.
Çalışma kitabında da öğrencilerden yazdıkları hikâyede en beğendikleri bölümü
anlatan bir resim yapmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, yazdığı metni görsel
materyallerle destekler kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik hedeflenen kazanıma
uygundur.
9.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 106 da bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında iki noktanın kullanımı ile ilgili
etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen cümlelerde
iki nokta işaretinin niçin kullanıldığını yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik
ile, noktalama işaretlerini işlevlerine uygun olarak kullanır kazanımı
hedeflenmektedir.Bu etkinlik noktalama işaretlerini işlevlerine uygun
kullanmayı kavrayıp kavramadığını ölçmek için uygundur ancak hedeflenen
kazanımda ‘’ uygun olarak kullanır’’ dendiği için öğrenciden kazanıma ilişkin
örnekler vermesi istenebilirdi.
10.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 106 da bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize iki noktanın Genel Ağ
adreslerinde kullanımını sezdirme ve uygulama etkinliğini yaptırınız
denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilere iki yönerge verilmiştir. İlk
yönergede internet adreslerinde kullanılan noktalama işaretlerine dikkat etmeleri,
hangi noktalama işaretlerinin kullanıldığını yazmaları istenirken, ikinci
yönergede verilen yay ayraçlar içine uygun noktalama işaretlerini yazmaları
istenmiştir. Bu etkinlik ile, noktalama işaretlerini işlevlerine uygun olarak
kullanır kazanımı hedeflenmektedir.Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.
11.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 107 de bulunan
etkinlik için öğretmenlik kılavuz kitabında öğrencilerinize, cümlede zaman
kavramını belirleyen zarfları sezdirmeye yönelik etkinliği yaptırınız
denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden verilen cümlelerde zaman anlamı
taşıyan kelime ve kelime gruplarını belirleyerek kutucuklara yazmaları
istenmiştir. Bu etkinlik ile, cümlede zaman kavramını belirleyen/ destekleyen
zarfları fark eder kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için
uygundur.
12.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 107 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize cümlede zaman
kavramaya ve zamanın kullanımına yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir.
Çalışma kitabında öğrencilere iki yönerge verilmiştir. İlk yönergede verilen
kutuda zaman anlamı veren zarflar bulunmaktadır. Cümlelerde boş bırakılan
yerlere bu zarflardan uygun olanları yazmaları istenirken ikinci yönergede
kutuda yer alan zaman zarflarını birer cümlede kullanıp verilen noktalı yerlere
yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, cümlede zaman kavramını belirleyen/
destekleyen zarfları fark eder kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen
kazanım için uygundur.
DERS KİTABINDA; OĞUZ DESTANI
1.ETKİNLİK: Çalışma
kitabında sayfa 108 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında
öğrencilerinize metinde geçen bazı kelimelerin anlamlarını bulmaya yönelik
etkinliği yaptırınız, ardından bu kelimeleri birer cümle içinde kullanmalarını
söyleyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen kelimelerin
anlamlarını metinden hareketle tahmin etmelerini tahminlerine uygun olan
seçeneği işaretlemeleri istenmiştir. Bu etkinlik ile metnin bağlamından hareketle
kelime ve kelime gruplarının anlamlarını çıkarır, okuduğu metinde geçen
kelime,deyim ve atasözlerini cümle içinde kullanır kazanımları
hedeflenmektedir. İlk kazanım karşılanırken ikinci kazanım (okuduğu metinde
geçen kelime,deyim ve atasözlerini cümle içinde kullanır) karşılanamamıştır. Etkinlik,
hedeflenen kazanım için eksik kalmıştır.
2.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 109 da bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz
kitabında öğrencilerinize metnin ana fikrini ve yardımcı fikirlerini buldurmaya
yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden
metnin ana fikrini ve yardımcı fikirlerini yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik
ile, metnin ana fikrini/ana duygusunu belirler,
metindeki yardımcı fikirleri/duyguları belirler kazanımı
hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanımlar için uygundur.
3.ETKİNLİK: Çalışma
kitabında sayfa 109 da bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında
öğrencilerinize metinde yer alan söz sanatlarını bulmaya yönelik etkinliği yaptırınız
denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, metinden alınmış bölümleri
okuyup, verilen açıklamalarla karşılaştırarak numaralandırılmış açıklamaları
uygun olan bölümlerin altına yazmaları istenmiştir. Karşılaştırılması istenen
açıklamalar söz sanatları ile ilgilidir. Bu etkinlik ile, metindeki söz
sanatlarının anlatıma olan katkısını fark eder kazanımı hedeflenmektedir.
Etkinlik, öğrencinin metinde geçen söz sanatlarını fark etmesi için uygun, söz
sanatlarının anlatıma olan katkısını fark eder kazanımı için eksik kalmıştır.
Bunun için söz sanatlarının kullanıldığı ve kullanılmadığı iki farklı metin
verilip, farkın anlaşılması için karşılaştırmaları istenebilirdi.
4.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 110 da bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden metinde yer alan
sebep – sonuç ilişkilerini belirlemelerini isteyiniz denmektedir. Çalışma
kitabında öğrencilerden, verilen metinden alınan sonuç cümlelerinin sebeplerini
metinden bularak uygun olan yerlere yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metindeki
sebep-sonuç ilişkilerini fark eder kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanıma uygundur.
5.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 111 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden metne ilişkin görsel
öğeleri bulmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden,
verilen metinde anlatılan yerleri doğru olarak gösteren şekli işaretlemeleri
istenmektedir. Bu etkinlik ile, metinle ilgili görsel öğeleri yorumlar kazanımı
hedeflenmektedir. Etkinlik hedeflenen kazanıma dair öğrencilerin görsel öğeleri yorumlayacağı tarz da değil, metinde
geçen yerleri görsel öğelerden doğru olanları
işaretlemeleri için daha uygundur. Hedeflenen kazanım için, metinle
ilgili görsel öğeleri verip bunları metne göre yorumlamaları istenebilirdi.
6.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 112 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizin okuduklarını
anlamaları ve anladıklarını konunun/metnin bağlamına uygun olarak anlatma
becerilerini geliştirmek amacıyla boşluk doldurma yöntemini
uygulayınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen metindeki boş
bırakılan cümleleri metnin anlam bütünlüğünü dikkate alarak doldurmaları
istenmiştir. Bu etkinlik ile, yazma yöntem ve tekniklerini kullanır kazanımı
hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.
7.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 113 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize iki nokta işaretini
uygulamaya yönelik etkinliğini yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında
öğrencilerden verilen metinde yay ayraçlar içine uygun olan noktalama
işaretlerini yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, noktalama işaretlerini
işlevlerine uygun olarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanıma uygundur.
8.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 113 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize fiillerde zaman-anlam
kayması ile ilgili sezdirme etkinliğini yaptırınız denmektedir. Çalışma
kitabında öğrencilere iki yönerge verilmiştir. İlk yönergede verilen cümleleri
inceleyerek fiillere gelen eklerin zamanlarını yanlarına yazmaları istenmiş,
ikinci yönergede cümlelerde fiillere gelen zaman ekiyle cümlenin bildirdiği
zaman aynı mıdır? Neden? diye sorulmuştur. Bu etkinlik ile, fiil kiplerinde
zaman ve anlam kaymasının nasıl gerçekleştiğini kavrar kazanımı
hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.
9.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 114 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize fiillerde zaman-anlam
kayması ile ilgili kavrama etkinliğini yaptırınız denmektedir Çalışma kitabında
öğrencilere cümlelerin fiillerinde zaman ve anlam kayması olan örnekler verilip
incelemelerini istemiştir. Öğrencilerden, cümlelerdeki zaman kaymalarını
düzelterek verilen noktalı yerlere yazmaları beklenmiştir. (Kazanım
belirtilmemiştir.)
10.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 114 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize fiillerde zaman-anlam
kayması ile ilgili uygulama etkinliğini yaptırınız denmektedir. Çalışma
kitabında öğrencilerden, verilen noktalı yerleri örnekteki gibi doldurmaları
istenmiştir. (Kazanım belirtilmemiştir.)
11.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 114 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden fiillerde
zaman-anlam kayması ile ilgili etkinliği yapmalarını isteyiniz denmektedir.
Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen fiilleri kullanarak zaman ve anlam
kaymasına uğramış cümleler yazmaları istenmiştir. (Kazanım belirtilmemiştir.)
DERS KİTABINDA; MEHMET ÂKİF ERSOY
1.ETKİNLİK: Çalışma
kitabında sayfa 115 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında
öğrencilerinize kelime ve kelime gruplarının anlamlarını bulmaya yönelik
etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilere, kelime ve
kelime gruplarının anlamları verilmiş, verilen anlamların başına uygun kelime
ve kelime grubunu yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metnin bağlamından
hareketle kelime ve kelime gruplarının anlamlarını çıkarır kazanımı
hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.
2.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 115 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize öznel ve nesnel
yargıları ayırt etmeye yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma
kitabında öğrencilerden, verilen cümlelerden öznel olanların başına “Ö” ,
nesnel olanların başına “N” yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, okuduklarındaki
öznel ve nesnel yargıları ayırt eder kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanıma uygundur.
3.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 115 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz
kitabında öğrencilerinizden okudukları metni kendi cümleleriyle, kronolojik
sıra ve mantık akışı içinde özetlemelerini söyleyiniz denmektedir. Çalışma
kitabında öğrencilerden okudukları metni kendi cümleleri ile özetlemeleri
istenmiştir. Bu etkinlik ile, okuduklarını kendi cümleleriyle, kronolojik sıra
ve mantık akışı içinde özetler kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, okuduklarını kendi cümleleri ile
özetlemesi için uygun ancak hedeflenen kazanımda belirtilen ‘’ kronolojik sıra
ve mantık akışı içinde özetler’’ kısmı için eksik kalmaktadır. Bunun için
çalışma kitabında öğrencilere kronolojik sıra ve mantık akışı içinde özetlemeleri
gerektiği ile ilgili verilecek yönerge ile, etkinlik daha uygun hale
getirilebilir.
4.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 116 da bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize metnin planını
kavratmaya yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında
öğrencilerden, okudukları metnin giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinin hangi
cümlelerle başladığı yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, metnin planını
kavrar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.
5.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 117 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden metinde kullanılan
anlatım biçimini sezdirmeye yönelik etkinliğin a bölümünü yapmalarını isteyiniz
denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilere iki yönerge verilmiştir. İlk
yönergede öğrencilere metinler verilmiş, okumaları ve hangi metin ya da
metinler okudukları metindeki anlatım biçimine benzemektedir diye sorulmuş,
işaretlemeleri beklenmiştir. İkinci yönergede ise, Mehmet Âkif Ersoy metninde
hangi anlatım biçiminin kullanıldığını yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile,
metnin türüyle ilgili özellikleri kavrar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanıma uygundur.
6.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 118 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında Mehmet Âkif Ersoy’la ilgili duygu,
düşünce, hayal ve izlenimlerini anlatan bir deneme yazmalarını isteyiniz denmektedir.
Çalışma kitabında öğrencilere çeşitli görseller verilmiş, bu görsellerle ilgili
duygu, düşünce ve hayallerini anlatan bir deneme yazmaları istenmiştir. Bu
etkinlik ile, düşünce yazıları yazar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanıma uygundur.
7.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 119 da bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize üç noktanın
kullanımıyla ilgili sezdirme etkinliğini yaptırınız denmektedir. Çalışma
kitabında öğrencilerden, verilen cümleleri okuyup üç nokta işaretinin hangi
amaçlarla kullanıldığını boş bırakılan yerlere yazmaları istenmiştir. Bu
etkinlik ile, noktalama işaretlerini işlevlerine uygun olarak kullanır kazanımı
hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.
8.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 119 da bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize üç noktanın
kullanımıyla ilgili kavratma etkinliğini yaptırınız denmektedir. Çalışma
kitabında öğrencilere iki yönerge verilmiştir. İlk yönergede, verilen metinde yer alan yay ayraçların içine
uygun noktalama işaretlerini yazmaları, ikinci yönergede ise üç noktanın
kullanıldığı üç cümle yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, noktalama
işaretlerini işlevlerine uygun olarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanıma uygundur.
9.ETKİNLİK: Çalışma
kitabında sayfa 120 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında
öğrencilerinize fiil kiplerini farklı anlamlarda kullanılmasıyla ilgili
etkinliğini yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen
cümlelerin yüklemlerinde kullanılan kipi yazmaları daha sonra cümleleri bir kez
daha okuyarak cümlelerin anlamlarından hangi zaman ve anlamın kastedildiğini
yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, fiil kiplerini farklı zaman ve
anlamları ifade edecek şekilde kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanıma uygundur.
10. ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 121 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize fiil kiplerinin farklı
zaman ve anlamda kullanılmasıyla ilgili etkinliği yaptırınız denmektedir.
Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen tabloda yer alan cümlelerde anlam
kaymasına uğrayanları işaretlemeleri ve anlam kaymasının sebeplerini noktalı
yerlere yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, fiil kiplerini farklı zaman ve
anlamları ifade edecek şekilde kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanıma uygundur. Ancak yine öğrenci pasif durumdadır. Hedeflenen
kazanımda yer alan ‘’ Fiil kiplerini farklı zaman ve anlamları ifade edecek
şekilde kullanır’’ kısmı için öğrencilerden örnekler vermesi istenebilirdi.
DERS KİTABINDA ; YÜKSEK YÜKSEK TEPELERE
1.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 122 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden kelimeler arasındaki
eş seslilik ilişkisini kavramalarına yönelik etkinliği yapmalarını isteyiniz
denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen dizelerde altı çizili
kelimelerin eş seslilerini bularak noktalı yerlere cümle içinde yazmaları
istenmiştir. Bu etkinlik ile, kelimeler arasındaki anlam ilişkilerini
kavrayarak birbiriyle anlamca ilişkili kelimelere örnek verir kazanımı
hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.
2.ETKİNLİK: Çalışma
kitabında sayfa 122 de bulunan etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında
öğrencilerinize aynı kavram alanına giren kelimelerle ilgili etkinliği
yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, “Annemin yelkeni olsa
açsa da gelse” dizesindeki altı çizili kelimeyle aynı kavram alanına giren
kelimeleri verilen cümlelerde bulup altlarını çizmeleri istenmektedir. Bu
etkinlik ile, aynı kavram alanına giren kelimeleri, anlam farklılıklarını
dikkate alarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Bu etkinlikte altı çizili
olarak verilen kelimeler ile aynı kavram alanına giren kelimeleri cümle
içerisinde bulmak, aynı kavram alanına giren kelimelerin kavranması için
uygundur. Ancak anlam farklarını dikkate
alarak kullanacağı etkinlik verilmemiştir. Bunun için öğrencilerden aynı kavram
alanında anlam farkını belirtebilecekleri kelimeler ile örnekler vermeleri
istenebilirdi.
3.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 123 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize dinledikleri metnin
ana duygusunu destekleyen deyimleri bulmaya yönelik etkinliği yaptırınız
denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilere iki yönerge verilmiştir. İlk
yönergede dinledikleri deyimlerden metnin ana duygusuyla ilgili olanları
işaretlemeleri, ikinci yönergede sözlüklerinden deyimlerin anlamlarını kontrol
ettikten sonra işaretledikleri deyimlerden üç tanesini cümle içinde
kullanmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, dinlenenin bağlamından hareketle
kelime ve kelime gruplarının anlamlarını çıkarır, dinlediklerinin ana
fikrini/ana duygusunu belirler kazanımları hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanıma uygundur.
4.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 123 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize şiir dilinin
farklılığını ayırt etmeye yönelik etkinliği yaptırınız denmektedir. Çalışma
kitabında öğrencilere bir türküden alınan bölümleri okuyup soruları cevapları
istenmiştir. Sorular, dize sonlarında ses benzerliği yönüyle kulağa hoş gelen
kelimeleri yazınız ve bu ses benzerlikleri şiirin söylenişini nasıl etkiliyor?
şeklindedir. Bu etkinlik ile, şiir dilinin farklılığını ayırt eder kazanımı
hedeflenmektedir. Bu etkinlik aynı kazanım için daha öncede aynı şekilde
uygulanmıştı. Hedeflenen kazanım için öğrencilere iki farklı türde metin
verilip, şiir dili ile farklı türde bir metnin karşılaştırılması şeklinde de
olabilirdi.
5.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 124 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize, getirdiğiniz
türkülerden birini okuyunuz/ dinletiniz. Okuduğunuz türküden hareketle bir
hikâye yazacaklarını söyleyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden,
dinledikleri türküden hareketle bir hikâye yazmaları ve hikâyelerine bir başlık
koymaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, olay yazıları yazar kazanımı hedeflenmektedir.
Etkinlik, hedeflenen kazanım için uygundur.
6.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 124 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize iki noktanın kullanımı
ile ilgili uygulama etkinliğini yaptırınız denmektedir. Çalışma kitabında
öğrencilerden iki noktanın doğru kullanıldığı cümlelerin başına “D”, yanlış
kullanıldığı cümlelerin başına “Y” yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik ile, noktalama
işaretlerini işlevlerine uygun olarak kullanır kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik,
hedeflenen kazanıma uygundur.
7.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 125 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinizden zaman zarflarını
cümlede kullanmalarını isteyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden, verilen
kutularda yer alan zaman zarflarını birer cümlede kullanmaları istenmiştir. Bu
etkinlik ile, cümlede zaman kavramını belirleyen/destekleyen zarfları fark eder
kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma uygundur.
8.ETKİNLİK: Çalışma kitabında sayfa 125 de bulunan
etkinlik için öğretmen kılavuz kitabında öğrencilerinize zaman ve anlam kayması
olan fiilleri bulmalarını ve bu fiillerin hangi zaman ve anlamı ifade
ettiklerini yazmalarını söyleyiniz denmektedir. Çalışma kitabında öğrencilerden,
verilen cümlelerde zaman ve anlam kaymasına uğrayan fiillerin altını çizmeleri,
bu fiillerin hangi zaman ve anlamı ifade ettiklerini karşılarına yazmalarını
istenmiştir. Bu etkinlik ile, fiil kiplerinde zaman ve anlam kaymasının nasıl
gerçekleştiğini kavrar kazanımı hedeflenmektedir. Etkinlik, hedeflenen kazanıma
uygundur.













































Hiç yorum yok:
Yorum Gönder